ارائه ی اطلاعاتی در مورد نتایج هیدروکسی کلروکین بر بیماران مبتلا به COVID-19 

5 ژوئن 2020 - یک مطالعه بر روی سوابق الکترونیکی سلامت افراد از مراکز پزشکی اداره ی سلامت سربازان سابق ایالات متحده نشان داد که هیدروکسی کلروکین همراه یا بدون آزیترومایسین، خطر نیاز به ونتیلاتور یا مرگ را کاهش نمی دهد و با طولانی تر شدن، اقامت بیماران در بیمارستان همراه است. این تجزیه و تحلیل، که در 5 ژوئن در مجله Med منتشر شد، برای اولین بار در ایالات متحده، داده های مربوط به نتایج هیدروکسی کلروکین را برای COVID-19 ، از یک سیستم بهداشتی یکپارچه در سراسر این کشور گزارش نمود.

این مطالعه شامل داده هایی از 807 بیمار بستری شده به دلیل COVID-19 در مراکز پزشکی سربازان سابق در سراسر آمریکا است. حدود نیمی از این بیماران( 395 نفر)، در طول بستری خود هرگز هیدروکسی کلروکین دریافت نکردند. از بین کسانی که این دارو را دریافت کردند، 198 بیمار با هیدروکسی کلروکین به تنهایی و 214 بیمار با هیدروکسی کلروکین بهمراه آزیترومایسین تحت درمان قرار گرفتند. اکثر بیمارانی که با هیدروکسی کلروکین درمان شدند( در حدود 86٪ )، این دارو را قبل از قرار گرفتن در زیر یک دستگاه تهویه ی مکانیکی، دریافت کرده بودند.

پس از تنظیم ویژگی های بالینی بیماران، خطر مرگ به هر علتی در گروه هیدروکسی کلروکین، در مقایسه با گروهی که هیدروکسی کلروکین دریافت نکرده بودند، بیشتر بود. اما میزان مرگ و میر در گروه هیدروکسی کلروکین + آزیترومایسین، در مقایسه با گروه بدون هیدروکسی کلروکین بیشتر نبود.  محققان همچنین دریافتند که مدت اقامت در بیمارستان در گروه هیدروکسی کلروکین 33٪ بیشتر و در گروه هیدروکسی کلروکین + آزیترومایسین 38٪ بیشتر از گروه غیر هیدروکسی کلروکین است. بیماری هایی که این افراد از قبل به آنها مبتلا بودند، مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری انسداد مزمن ریوی و دیابت در همه گروه ها نسبتاً شایع و مشابه بود.

محققان سیستم مراقبت های بهداشتیVA  در کلمبیا، دانشگاه کارولینای جنوبی و دانشکده ی پزشکی دانشگاه ویرجینیا، گزارش دادند که مطالعه آنها دارای نقاط قوتی است که مطالعات قبلی تاکنون نداشته اند. به عنوان مثال، از آنجایی که آنها از دادههای سوابق الکترونیکی پزشکی جامع (VA انفورماتیک و محاسبات زیربنایی، یا VINCI ) در این مطالعه استفاده کرده اند، نه ادعاهای اداری بیمه های درمانی، آنها توانستند به دقت متغیرهای تاثیر گذار شناسایی شده را در بررسی نتایج اعمال کنند. علاوه بر این، از آنجایی که داده ها از یک سیستم مراقبت های بهداشتی ملی یکپارچه گرفته شده است، یافته ها کمتر مستعد بایاسهایی هستند که ممکن است در یک مطالعه تک مرکزی یا منطقه ای اتفاق افتند.

اما آنها همچنین محدودیت های این مطالعه را تصدیق کردند: سن متوسط ​​افراد شرکت کننده در این مطالعه تقریباً یکسان و مشابه با سایر مطالعات بر روی بیماران بستری بود که معمولا 70 سال است، اما به دلیل اینكه بیماران مسن بودند، این یافته ها ممكن است برای افراد جوان مبتلا به COVID-19 صدق نكند، اگرچه یک چهارم از بیماران از 22 تا 60 سال سن داشتند. علاوه بر این، همه ی بیماران در این مطالعه مرد بودند، که منعکس کننده ی جمعیت تقریباً 96 درصدی سربازان امریکایی است. محققان همچنین خاطرنشان كردند كه این یافته ها بینشی در مورد استفاده از این داروها در محیط سرپایی یا پیشگیری از بیماری ندارند، اما آنها اضافه کردند كه FDA و مؤسسات ملی بهداشت آمریكا، هر دو علیه استفاده از هیدروكسی كلروكین، در خارج از آزمایشات بالینی هشدار داده اند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200605/Study-provides-data-on-hydroxychloroquine-outcomes-for-COVID-19-patients.aspx